Merker i hue og ræva?

I løpet av den siste uka så har det dukka opp utallige klistremerker på H&M og andre sine reklameplakater som ser ut som denne:


Det har jo lenge vært omdiskutert om det skal plasseres merker på reklamer/bilder som er  retusjerte. Sjøl så syns jeg detta begynner å bli litt i meste laget. Og jeg syns i tillegg at de som har løpt rundt og hivd opp dissa klistremerkene er lite gjennomtenkte mennesker!

Jeg for min del blir irritert over å se folk som driter i at meningene deres blir til hærverk! Det er mennesker som jobber for f.eks. JCDecaux o.l. som må slite med å fjerne disse merkene. Dette fører til ekstra utgifter i et allerede vanskelig økonomisk arbeidsmarked.

Det er helt greit at de ønsker å få fram det de står for, men jeg syns detta blir helt feil måte å gå fram på!

Vi veit heller ikke hvor mye retusjering det er ute og går på akkurat hver enkelt reklameplakat. I noen tilfeller kan det være bare farger som er endret på og ikke så mye selve utseende til modellen. 

Og vi veit jo på forhånd at de er endret på! Vi lever i en verden hvor vi liker å bli overraska, vi trenger å se noe nytt og vi elsker illusjoner! 

Så trenger vi egentlig en merking på alt som ikke er som i virkeligheten? Trenger vi lapper på ting som virkelig er innlysende??

Tenk på alle de ekstra kronene som går til å plassere den her




på alt av filmer og tv serier bare for at vi ikke skal bli overraska over at den stoooore Pepsi plakaten de gikk forbi faktisk var der med vilje!

Hva blir det neste??

Må vi begynne å merke alle spesialeffekter i filmer, så folk skjønner at drager og troll ikke finnes i virkeligheten?

Må vi sette et eget merke i hjørnet på familiebildene som blir tatt hos fotografen fordi de kanskje fjerna en kvise eller gjorde litt om på farger eller bakgrunn?

 

Det må da være en grense, og jeg føler vi er veldig nære å ha nådd den nå..

Det finnes da mer viktige ting å sloss for her i verden enn å understreke hva som er ekte i en reklamekampanje eller ikke...

Én kommentar

johanna

24.mai.2011 kl.08:51

må si meg sterkt uenig i meningen din, altså. retusjering allerede tynne modeller gir et feil bilde av virkeligheten og kan føre til at følsomme jenter får spiseforstyrrelser. synes du setter det VELDIG langt ut på kanten når du sammenligner dette med "tilfeldig" reklame av pepdi på film. det kan ikke føre til ekstrem lav selvtillit?

synes det er flott at man kjemper for å få vekk retusjeringen, så blir veien til bedre selvfølelse og et naturlig bilde av kroppen lettere.

kanskje lett for andre å si at "pytt, pytt, dette er da ikke så farlig", men da har du tydligvis aldri vært i situasjonen selv.

Skriv en ny kommentar

featherpen

featherpen

23, Nøtterøy

Er en 23 år gammal Vestfoldjente med mye i hodet og mye på hjertet. Jeg har mange drømmer og mange planer, men den største av dem alle er at jeg ønsker å jobbe som forfatter. Så får vi se om fremtida bringer meg dit en dag:)Men fram til det så skribler jeg videre her om alt og ingenting! Skulle du lure på noe så er det bare å sende meg en mail på: christinadevries@ymail.com

bloglovin bloglovin
Poker Online Bingo casino spiele Spielautomaten counters
Blogglisten

Kategorier

Arkiv

hits